trosgrunnlag

1. Bibelen - Guds ord
Vi tror at Bibelen er Guds ufeilbarlige ord og er øverste autoritet i tro, lære, etikk og moral. Alt Bibelen slår fast som sant er bindende for Guds menighet. Bibelen ble skrevet av mennesker men inspirert av Den Hellige Ånd. «Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd.» - 2. Tim. 3:16

Vi ønsker å lese, tro og forkynne bredden av Guds Ord med hovedfokus på Jesu død og oppstandelse. Vi tror at evangeliet er bibelens sentrum og summen av bibelens budskap.

”For Guds ord er levende og virksomt og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom helt til det kløver sjel og ånd, ledd og marg, og dømmer hjertets tanker og råd.”
- Hebr. 4:12

2. Treenigheten
Vi tror på den treenige Gud - Far, Sønn og Den Hellige Ånd. Han er den eneste sanne Gud, evig og uforanderlig, hellig og allmektig, barmhjertig og kjærlig og nærværende overalt. Han er den første og den siste, Alpha og Omega. Alt er skapt av han og til han, han er før alle ting, han er sentrum i eksistensen. (Matt 28:16-20, Joh 1:1-4, 1. Mos 1:26)

…døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. - Matt 28:19b

3. Skapelsen
Vi tror at Gud har skapt himmel og jord, alt synlig og usynlig. Mennesket er skapt i Guds bilde og har en ukrenkelig verdi fra unnfangelse til naturlig død (Salme 139). Alt i skaperverket er ment godt og vakkert. Mennesket er satt til å forvalte og beskytte Guds skaperverk (1. Mos 1:28).

Vi tror at Gud har skapt to kjønn, menn og kvinner, og han har innstiftet ekteskapet mellom kvinne og mann som den naturlige rammen for samliv. Det betyr at samboerskap, sex utenfor ekteskapet, skilsmisse og parforhold eller ekteskap mellom samme kjønn er utenfor Guds vilje og derfor det bibelen kaller synd. Gjennom Jesu død og oppstandelse finnes det tilgivelse for all synd om vi bekjenner den og vender om. Vi tror at alle mennesker kan bli gjenopprettet til Guds hensikt gjennom hans kjærlighet, nåde og kraft. (1. Mos 1:1-2:25, Matt 19:4-6, Rom 1:19-28, 1. Kor 6:9)

3. Jesus Kristus
Jesus Kristus er Guds enbårne sønn. Jesus er Gud, han har alltid vært til og skapte himmel og jord sammen med Faderen og Ånden. Han er sannheten, veien og livet. Vi tror at Jesus er fullt og helt Gud og fullt og helt menneske. Han ble unnfanget ved Den Hellige Ånd og født av jomfru Maria. Han levde på jorden som et menneske med både smerte og fristelse men uten synd. Jesus døde på et kors for hele verden synd, sto opp legemlig fra døden og ble tatt opp til himmelen og sitter ved Guds høyre hånd som Herre over alt det skapte. Jesus er kongenes Konge og herrenes Herre. (1. Mos 1:1-3, 1. Mos 1:26, Joh 1:1-4, 14, Fil 2:5:11)

4. Synd og frelse
Etter syndefallet (1.Mos 3) ble hele menneskeheten en slekt av syndere uten mulighet til nært fellesskap med Gud. Alle står med skyld under Guds hellige vrede og dom, uten mulighet til å frelse seg selv. Bibelen sier at alle mennesker har syndet og står uten ære for Gud. Det finnes ingen frelse gjennom egne gjerninger, kun gjennom Jesus Kristus (Rom 3:10-24). Men gjennom sin død på korset i vårt sted har Jesus Kristus en gang for alle forsonet hele verden med Gud og vunnet seier over synden, døden og djevelen. Han døde for våre synder og sto opp igjen for å gi alle mennesker mulighet til fellesskap med Gud. (Joh 3:16-17, Hebr 10:14-20, Ef 2:8)

Frelsen skjer ikke automatisk for alle mennesker, men gjennom Jesu død og oppstandelse har alle fått tilgang til tilgivelse og et nytt liv gjennom Jesus. Vi blir frelst om vi bekjenner vår synd, vender om og tror på Jesus Kristus. Guds lengsel er at alle skal ta imot denne gaven, han vil at “alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse” - 1. Tim 2:4.

5. Omvendelse
Vet du ikke at Guds godhet driver deg til omvendelse? - Rom 2:4b
Fatt da et annet sinn og omvend dere, så deres synder kan bli utslettet… - Apg 3:19

Gjennom evangeliet overbeviser Den Hellige Ånd om synd (Joh 16:8) og drar oss til Gud. Når Gud kaller på oss har vi et valg om å ydmyke oss for han eller forherde vårt hjerte (Jak 4:6, Mark 8:34). Omvendelse er å kapitulere og overgi sitt liv til Jesus. Det er å bøye seg og gjøre Jesus til Herre i sitt liv. Gjennom omvendelse blir vi en etterfølger av Jesus. (Matt 3:2, Mark 1:15, 2:17, Luk 5:32, 24:47, Apg 2:37-38, 3:19, 5:31, 20:21, Rom 2:4, 2. Pet 3:9, Hebr 6:1)

6. Tro og bekjennelse
Tro er tillit. Det er å stole på Jesus og legge hele sin vekt på det han har gjort. Det er altså mer enn å tro at han eksisterer, man tror med hjertet ikke hodet. Ved tro tar vi imot tilgivelse for våre synder og blir Guds barn. “Men alle dem som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.” - Joh 1:12

Tegnet på at vi tror er at vi bekjenner det med vår munn (2. Kor 4:13, Luk 6:45). Troen er ikke privat men noe vi erklærer for både Gud, mennesker og åndsmakter. “Filip sa: Tror du av hele ditt hjerte, så kan det skje. Men han svarte og sa: Jeg tror at Jesus Kristus er Guds Sønn!” - Apg 8:37

For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse. - Rom 10:9-10

7. Dåpen i vann
Jesus sa i Matt 28:19-20 at man gjør mennesker til disipler gjennom å døpe dem og lære dem. I Mark 16:16 sier Jesus at «den som tror og blir døpt skal bli frelst». I Apostlenes Gjerninger kan vi se at de første kristne gjorde det Jesus befalte dem gjennom å døpe de som kom til tro og vendte om. Siden tegnet på tro er bekjennelse og omvendelse er et valg døper vi ikke spedbarn.

Men da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: Hva skal vi gjøre, brødre? Peter sa til dem: Omvend dere, og la dere alle døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave. - Apg 2:37-38

Paulus forteller at Ananias som leder han til Jesus sa: «stå opp og la deg døpe og få dine syner vasket bort idet du påkaller hans navn!» - Apg 22:16
 
Den synlige og praktiske måten man gav sitt liv til Jesus i Apostlenes Gjerninger var å bli døpt i vann, derfor praktiserer vi det samme. De som kommer til tro og vender om trenger å bli døpt. I Rom 6:3-5 ser vi hva som skjer i dåpen:

«Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død? Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, for at likesom Kristus ble reist opp fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv. For er vi blitt forenet med ham ved en død som er lik hans død, så skal vi også bli det ved en oppstandelse som er lik hans oppstandelse.»

Derfor døper vi folk gjennom å senke de under vann og reise de opp igjen. Selv om flere skriftsteder snakker om å døpe i Jesu navn følger vi Matt 28:19 og døper mennesker i “Faderen, Sønnens og Den Hellige Ånds navn”.

8. Dåpen i Den Hellige Ånd
Da han var sammen med dem, bød han dem at de ikke skulle forlate Jerusalem, men vente på det som Faderen hadde lovt, det som dere, sa han, har hørt om av meg. For Johannes døpte med vann, men dere skal bli døpt med Den Hellige Ånd ikke mange dager heretter. - Apg 1:4-5

Men dere skal få kraft idet Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være mine vitner både i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og like til jordens ende. - Apg 1:8

Jesus lovte at Ånden skulle komme over disiplene og gi dem kraft til misjonsoppdraget. Det skjedde når Den Hellige Ånd falt på pinsedag. Etter dette ble praksisen at nye som ble frelst blir fylt av Ånden gjennom håndspåleggelse. I Apg 8:14-17 kan se vi at etter de som har kommet til tro i Samaria har blitt døpt kommer Peter og Johannes og legger sine hender på dem. Når de gjør det får de Den Hellige Ånd.

Gjennom Apostlenes gjerninger ser vi at de synlige tegnene på å bli døpt i Den Hellige Ånd var tungetale, profeti og lovprisning. Å bli Åndsdøpt er starten på et liv fylt av Den Hellige Ånd og inngangsporten til å fungere i Åndens gaver. Vi tror at alle kan erfare Åndens dåp og fylde som gir kraft til liv og tjeneste.

9. Helbredelse og frihet
Sykdom og plager er en konsekvens av syndefallet og en av djevelens våpen for å plage mennesker. Gjennom korset og oppstandelsen betalte Jesus for synd, sykdom og plager. Han seiret over djevelen og alle hans demoner (Jes 53, 1. Pet 2:24). Når Jesus gikk på jorden forkynte han evangeliet om Guds Rike og demonstrerte det med kraft. Han helbredet alle syke som kom til han. Alle som var plaget av demoner og ble tatt til han ble satt fri (Matt 4:23-24, 9:35-38, 12:15, 14:14, 15:30-31, Apg 10:38).

Han trente sine disipler til å gjøre det samme som han (Luk 9-10, Matt 10) og i misjonsbefalingen (Mark 16:15-20) sa han at de samme tegn skal følge de som tror. Etter Jesus dro til himmelen fortsatte de første disiplene på oppdraget Jesus gav til sin menighet. I Jesu navn helbredet de syke og kastet ut onde ånder på samme måten og med samme resultater som i Jesu tjeneste (Apg 5:15-16). Vi ser det samme mønsteret med Filip (Apg 8) og Ananias (Apg 9). Over alt der Paulus dro skjedde de samme tingene (Apg 19:11, 28:7-10). Alle kristne har altså fått i oppdrag å forkynne og demonstrere evangeliet med tegn og under på samme måten som Jesus. Derfor praktiserer vi og trener folk til å fungere i disse tingene.

For jeg vil ikke våge å tale om noe annet enn det som Kristus har utført gjennom meg for å føre hedningene til lydighet, ved ord og gjerning, ved kraften i tegn og under, ved Åndens kraft. Slik har jeg fullt ut kunngjort Kristi evangelium fra Jerusalem og rundt om like til Illyria. - Rom 15:18-19

10. Menigheten
Menigheten er Jesu Kristi kropp i verden. “Kirken” er et folk, ikke et bygg, og den består av alle som bekjenner Jesus som Herre. Det finnes ingen hellige bygg, bare hellige mennesker gjennom Jesus Kristus. Hovedoppdraget for Guds menighet er å fullføre misjonsbefalingen ved å gjøre Jesus kjent, trodd, elsket og etterfulgt blant mennesker som ennå ikke tror. Vi tror at alle kristne hører hjemme i en lokal menighet. Fra den første menigheten bla startet i Jerusalem på pinsedag (Apg 2) ser vi at de som ble frelst blir lagt til en lokal menighet og holdt urokkelig fast ved fellesskapet. Etter dette fortsetter det på samme måten (Apg 5:14).

“De som nå tok imot hans ord, ble døpt. Og den dagen ble det lagt til omkring tre tusen sjeler. De holdt urokkelig fast ved apostlenes lære og ved samfunnet, ved brødsbrytelsen og ved bønnene. Og det kom frykt over hver sjel, og mange under og tegn ble gjort ved apostlene. Alle de troende holdt sammen og hadde alt felles. De begynte å selge eiendeler og gods, og delte ut til alle etter som enhver trengte det. Hver dag kom de trofast og med ett sinn sammen i templet og i hjemmene brøt de brødet og holdt måltid med fryd og hjertets oppriktighet. De lovet Gud og var velsett av hele folket. Og Herren la hver dag dem som ble frelst, til menigheten.” - Apg 2:41-47


11. Nattverden
Jesus innstiftet nattverden og sa at vi skulle gjøre dette minne om han (1. Kor 11:23-29). Vi tror at nattverdens hensikt er å holde oss i det sentrale evangeliet. Vi trenger stadig å minnes Jesu død og oppstandelse. Når vi tar nattverd tar vi imot det han gjorde for oss: tilgivelse for synder, helbredelse for sykdommer og frihet fra plager. Derfor er nattverden åpen for alle som tror på Jesus Kristus og som ønsker å ta imot det han har gjort. 

Når vi tar imot nattverden i tro er brødet hans kropp og vinen hans blod (Matt 26:26-29). Et viktig element av nattverden er fellesskapet med han og hverandre (1. Kor 10:16). Det er et fellesskapsmåltid som først og fremst skal feires med glede i hjemmene. Det finnes ikke bibelsk grunnlag for at bare menighetens eldste (pastorer/prester) kan dele ut nattverd eller at det skal skje i et menighetslokale. Derfor har vi nattverd i disippelgruppene og oppmuntrer alle i menigheten til å ha nattverd i sin egen familie.

Hver dag kom de trofast og med ett sinn sammen i templet og i hjemmene brøt de brødet og holdt måltid med fryd og hjertets oppriktighet. - Apg 2:46

12. Misjon
Vi tror at misjon er Guds vilje og vårt viktigste oppdrag. Frelsen i Jesus Kristus er tilgjengelig for alle som hører og tar imot ham som sin frelser og Herre. Jesus kalte sine etterfølgere til å forkynne evangeliet for alle folkeslag, og det kallet gjelder alle kristne. Han har gitt hele sin menighet i oppdrag å gjøre alle folk til disipler og har gitt sin Ånd som utruster med kraft og gaver til dette. (Matt 28:19-20, Mark 16:15-, Apg 1:8)

«Slik står det skrevet: Messias skal lide og stå opp fra de døde tredje dag, og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag; dere skal begynne i Jerusalem.» - Luk. 24,46-47.

13. Jesu gjenkomst og evig dom
Vi tror at Jesus Kristus skal komme synlig tilbake til jorden. Da skal alle døde stå legemlig opp igjen, og han skal dømme hvert menneske til evig liv eller evig fortapelse. Bibelen er tydelig på at det er bare gjennom Jesus Kristus vi kan bli frelst, de som ikke tror på han vil gå fortapt. Etter dommens dag vil Gud skape den nye himmel og den nye jord der fullkommen rettferdighet rår og oppretter riket i fullkommenhet. (1. Tess 4:13-17, Matt 24:14,36-42, 1. Kor 15:51-52, 1. Pet 1:3, Joh Åp 21)

14. Trosbekjennelse
Vi slutter oss til de oldkirkelige bekjennelser (Den apostolis­ke, Den nikenske og Den athanasianske) som sanne uttrykk for den bibelske lære om den treenige Gud og om Guds Sønn, vår Herre Jesus Kristus.

Den apostoliske trosbekjennelse:
Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.
Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv. Amen.