Gud gjør noe nytt, merker dere det?

Det er vekkelsestider! Gud gjør noe nytt! Det skjedde noe på formiddagsmøtet vårt i dag. Det er vanskelig å beskrive, for Gud er alltid nær når vi samles for søke han. Og det har allerede vært en økning av Guds nærvær i flere uker. Men det var en enorm sult og lengsel etter Gud i rommet. Kanskje mer enn jeg har opplevd noen gang. Man kunne merke i atmosfæren at Gud gjorde noe nytt, noe mer, noe kraftigere. Himmelen åpnet seg! Etterhvert begynte folk å komme frem mot scenen og sette seg på kne.. uten at vi hadde hatt noen formell innbydelse til det. Etterhvert var lovsangsteamet liggende på gulvet med lovsangen fortsatte leeenge acapella... vi har lang lovsang til vanlig.. men dette var noe helt annet. Og så begynner folk å komme for å bekjenne synd foran menigheten. Igjen, uten at vi hadde sagt noe om det. Det har begynt! Vil du være med?

2 Krønikebok 7:14
...og så mitt folk, som er kalt med mitt navn, ydmyker seg og ber og søker mitt åsyn og omvender seg fra sine onde veier, da vil jeg høre i himmelen og tilgi deres synd og lege deres land.

Gud tenner ilden, men vi holder den brennende med å legge ved på bålet. Våre liv! Ydmykelse, bønn, lovprisningsoffer, omvendelse.. Om vi responderer på det han gjør vil ilden øke. Jeg drar til Kentucky i morgen for å se om jeg kan snike meg inn på Asbury University (selv om møtene der ikke er offentlige lengre) og for oppleve vekkelsen på de andre stedene det har begynt å spre seg til. Når jeg kommer tilbake kommer vi til å ha 21 dager med bønn og faste for vekkelse. Men Gud har allerede begynt å bevege seg. Merker du det ikke?

Se, jeg gjør noe nytt! Nå skal det spire fram. Skal dere ikke kjenne det? Ja, jeg vil gjøre vei i ørkenen, strømmer i ødemarken. - Jesaja 43:19

For jeg vil øse vann over det tørste og strømmer over det tørre. Jeg vil utgyte min Ånd over din ætt og min velsignelse over din etterslekt. - Jesaja 44:3

La han få vekke opp vår lengsel. La oss ydmyke oss og søke han. La oss vende om fra synd og legge bort ting som tar vår oppmerksomhet bort fra han. Vi trenger vekkelse!

Vi trenger vekkelse!

Steinar Lofnes - hovedpastor i Jesusfellesskapet

Det Gud gjør på Asbury University i Kentucky berører meg dypt! Vi trenger vekkelse!

Jeg har stor tro på å trofast bygge menighet, disippelgjøre mennesker, gå ut med evangeliet, søke Gud, lese Bibelen. Jeg tror på å ha konferanser, drive bibelskole, sjelesorg, undervise Guds Ord. Jeg tror vi skal lage podcaster, være samfunnsengasjert, drive misjon, og alle de andre tingene vi holder kontinuerlig på med. Og jeg vet at Jesus allerede har betalt prisen for all synd da han døde på korset for 2000 år siden. Og ja, han gav oss oppdraget om å gå ut i hele verden med evangeliet. Og han sendte sin Ånd på pinsedag.

Men vi TRENGER tider av vekkelse!

Vi trenger tider der han utøser sin Ånd over oss. Jeg trenger en stadig fornyelse og forfriskning av kjærligheten til Jesus. Jeg trenger stadig nye møter med Guds nåde og kjærlighet. Jeg trenger stadig at han peker på min synd så jeg kan vende om og bli fri. Jeg trenger at han helbreder meg for tøffe ting vi må gå igjennom. Og jeg trenger ny kraft til å bli stående i det han har kalt meg til. JEG trenger vekkelse!

Vi står i en enorm åndskamp i kulturen vår. Djevelen herjer. Ikke minst på universiteter og studiesteder som er blitt okkupert av farlig ideologi de siste 50-60 årene. Vi trenger hjelp fra Himmelen. Vi er trofaste med alt han har gitt oss og kalt oss til, men vi trenger mer kraft til større gjennomslagskraft i landet vårt. Vi trenger VEKKELSE!

Ja, Gud er allestedsnærværende, og om vi søker han er han å finne. Men til alle tider har han åpenbart seg for enkeltmennesker og på steder. Igjen og igjen har han utøst sin Ånd, og på nytt vist sin herlighet.

Han møtte Jakob da han var på reise, og Jakob kalte stedet Betel. «For her er Guds bolig». Seinere kom Gud med sin herlighet på Sinaifjellet i ørkenen, og hele folket kunne se det. Han snakket til folket med en hørbar stemme. Han kom også i en sky over tabernaklet som var midt i leiren. Han lot sin Ånd falle da Salomo innviet tempelet. Guds herlighet kom så kraftig at prestene ikke kunne bli stående og gjøre tjeneste.

Da Israelsfolket vendte seg bort fra Gud igjen, sendte Gud profeter til å vekke dem og kalle til omvendelse. Elia konfronterte Baalsprofetene på Karmelfjellet og Gud svarte med ild. Da kastet folket seg på sitt ansikt og vendte om til Gud. Da folket kom tilbake etter fangenskap i Babylon brukte Gud Esra til å vekke folket igjen. De hadde forlatt Guds bud. Nå kom overbevisning om synd over dem, og hele folket vendte om til Gud igjen!

Esra 10:1
Mens nå Esra lå gråtende foran Guds hus og ba og bekjente, samlet det seg om ham en meget stor skare av Israels folk, både menn og kvinner og barn. Og folket gråt sårt.

Da Gud kalte Johannes døperen til å begynne å forkynne omvendelse i ørkenen, hadde Israel hatt en lang tørketid. Gudslivet hadde blitt stivt og firkantet, preget av religiøse instutisjoner, og et økende antall regler og bud. De trengte vekkelse! Da Johannes begynte å forkynne omvendelse og dåp, traff det en lengsel i folket. De strømmet ut i ørkenen for å vende om til Gud. Men dette var bare oppvarmingen. Da Jesus sto frem og forkynte at Guds Rike var kommet nær rystet det hele landet. Mengder av mennesker fulgte han, syke ble helbredet, onde ånder ble kastet ut, døde ble vekket opp. Syndere fikk oppleve Guds godhet og vendte om for å følge Jesus. Det endte med historiens viktigste øyeblikk: Jesus døde på korset for hele verdens synder og seiret over djevelen da han stod opp fra de døde.

På pinsedag kom en ny bølge av vekkelse! Den Hellige Ånd falt på de 120 disiplene, og Guds Ånd trakk flere tusen mennesker til stedet der de var. En overnaturlig samling av mennesker! Peter stod frem og forkynte evangeliet, og 3000 mennesker ble frelst og lagt til menigheten. Og vekkelsen fortsatte i flere år. Det skjedde tegn og under, og mennesker ble frelst og lagt til hver eneste dag. I Apg 4 kom menigheten sammen for å be etter at Peter og Johannes var tatt til fange og truet til å slutte å forkynne evangeliet. Menigheten responderte på forfølgelsen gjennom å be i en akkord om mer frimodighet til å forkynne. De ba om at Gud skulle gjøre enda flere tegn og under. Da de hadde bedt, skalv stedet og de ble alle fylt av Den Hellige Ånd. IGJEN! Etter dette økte Guds herlighet og kraft enda mer.

Videre gjennom Apostlenes gjerninger ser vi utbrudd av vekkelse i Judea, Samaria, Antiokia, flere steder gjennom Paulus misjonsreiser, og ikke minst i Efesos der helt uvanlige ting skjedde. Men dette sluttet ikke etter at Bibelen ble nedskrevet. Gjennom historien har Gud igjen og igjen utøst sin Ånd. Både til vekkelse av sitt eget folk og for nå ut til dem som enda ikke kjenner han. I Europa og Norge har vi sett bølger av vekkelse igjen og igjen.

Vi trenger vekkelse mer enn noen gang! Derfor er jeg utrolig glad for det jeg ser skje i Asbury. Jeg elsker at sultne folk drar dit for å bli berørt av Gud, og ikke minst at de tar det med seg hjem. Nå sprer det seg til stadig flere universiteter i USA. Mer Gud! Min bønn er at det sprer seg over alt. La det skje her Gud!

For oss som elsker Jesus, har erfart utøselse av Den Hellige Ånd, og arbeider hardt for evangeliet uke etter uke, er nyheten om vekkelse fantastisk. Det vekker lengsel og tro på at vi skal se mer av hans rike hos oss. Og vekkelse smitter, det har det alltid gjort. Derfor reiser jeg over til Asbury så snart jeg har mulighet. Jeg vil erfare det selv, jeg trenger et nytt møte med Jesus og jeg har lyst å se det spre seg til Bergen og Norge.

PS: Vær veldig veldig forsiktig med å gå imot vekkelser. Ransak ditt hjerte, søk Gud, ydmyk deg for han. Hvis du er skeptisk og urolig, vent. Følg Gamaliels råd:

Apg 5:38-39

Og nå sier jeg dere: Hold dere unna disse mennene. Slipp dem fri! For dersom dette er menneskers vilje og verk, blir det ingenting av det. Men er det av Gud, da kan dere ikke stoppe dem. Pass dere, ellers kan det vise seg at dere kjemper mot Gud.

En god og en dårlig nyhet

Steinar Lofnes - hovedpastor i Jesusfellesskapet

Budskapet om at Jesus døde på et kors for å betale våre synder har forandret mitt liv! Jeg har tatt imot frelse ufortjent, bare på grunn av hans nåde. For en glede og frihet det gir å vite at alle mine synder et tilgitt.

Ef 2:4-5
Men Gud, som er rik på miskunn, har, på grunn av sin store kjærlighet som han elsket oss med, gjort oss levende med Kristus, vi som var døde ved våre overtredelser. Av nåde er dere frelst.

Dette er evangeliet, de gode nyhetene! Men Guds nåde er bare gode nyheter for de som skjønner at de trenger den. De gode nyhetene forutsetter de dårlige nyhetene, at vi er fortapt uten Jesus. Min opplevelse er at det er mindre og mindre forkynnelse av synd i landet vårt. Jeg tror dette bygger på en manglende forståelse av hvordan evangeliet virker med kraft. Fordi vi ikke vil fordømme eller skape skam, unngår vi snakke om synd til de som ikke er kristne. Jeg tror vi er redde for å skremme folk bort gjennom å trykke på denne ubehagelige sannheten. Derfor vektlegger vi de oppmuntrende sidene av den kristne budskapet. Men å snakke om synd er en forutsetning for å forstå korset. Evangeliet er Guds kraft til frelse (Rom 1:16), men da må vi forkynne hele evangeliet.

Gal 1:8
Men selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt dere, han være forbannet!


Dette er heftige ord fra Paulus! I Galatia var problemet at noen kom inn i menigheten og forkynte at de måtte holde loven for å bli frelst. I Norge har vi det motsatte problemet at vi tror vi kan forkynne nåde uten at loven har avslørt vår synd. Begge deler er et annet evangelium.

Lenge før jeg ble pinsekarismatisk pastor, vokste jeg opp på bedehuset. Der lærte jeg begrepet «lov og evangelium». Dette konseptet er ikke forbehold lutheranere, men det er en beskrivelse av hvordan evangeliet ble forkynt i Det nye testamentet. Det fungerer fortsatt i 2023.

Rom 3:19-20
Men vi vet at alt det loven sier, det taler den til dem som er under loven, for at hver munn skal lukkes og hele verden bli skyldig for Gud. Derfor blir intet kjød rettferdiggjort for ham ved lovgjerninger. For ved loven kommer erkjennelse av synd.

Hensikten med loven er ikke at vi kan bli frelst gjennom å prøve å holde loven, men at vi skal skjønne at vi trenger Jesus. Når vi konfronterer synd ved loven virker Den Hellige Ånd og viser oss at vi trenger tilgivelse (Joh 16:8). Det kalles erkjennelse av synd. De dårlige nyhetene er til for at vi skal innrømme vår tilkortkommenhet, de gode nyhetene er for å se at Jesus er vårt eneste håp. Vi lurer oss selv hvis vi unngår den ubehagelige delen av vårt budskap.

Såpe er til for å vaske bort skitt. Medisin er for å gjøre oss frisk fra sykdom. La oss ikke stjele menneskers mulighet til å oppleve den enorme gleden av å ta imot en gave vi vet vi ikke fortjener. Når vi er klar over vår synd blir Jesu død på korset gode nyheter!

Apg 2:36-38
Så skal da hele Israels folk vite for visst at Gud har gjort ham både til Herre og til Messias, denne Jesus som dere korsfestet. Men da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: Hva skal vi gjøre, brødre? Peter sa til dem: Omvend dere, og la dere alle døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave.

På pinsedag stod Peter foran mange tusen mennesker og sa det mest støtende man kunne si til en jøde. Jesus er Herre og Messias, men dere drepte han dere har ventet på! Denne konfrontasjonen gjorde at Den Hellige Ånd viste dem deres synd. Det stakk dem i hjertet og de var klar for å vende om og ta imot tilgivelse for deres synder.

La oss forkynne hele evangeliet!