Det er ikke likegyldig hvem vi stemmer på

Mange har prøvd å ta Jesus til inntekt for sin politikk. Var han den første sosialist, liberalist – eller kanskje miljøaktivist? Nestlederen i Grønn Ungdom skrev i VG at «Jesus ville aldri stemt KrF», mens Jimmie Åkesson hevdet han ville stemt Sverigedemokratene. Men Jesus tilhører ikke noe parti. Han er større enn partipolitikken i Norge, Sverige og USA.

Likevel er det ikke likegyldig hvilket parti en kristen gir stemmen sin til. Det handler om hvilke verdier vi setter høyest – og hva vi mener er sentralt i troen. Noen spørsmål er ikke bare politiske men også teologiske. I frykt for å blande tro og politikk, tror jeg mange kristne har blitt for forsiktige. Men å følge Jesus gjelder hele livet – også hvilket parti vi stemmer på.

De fleste kristne er enige i at det ville vært galt å stemme på et nazistisk parti. Altså finnes det grenser. Politikk handler om rett og galt, menneskesyn og virkelighetsforståelse. Det finnes ingen verdinøytral politikk.

I podcasten Kulturkrigen går vi nå gjennom alle partiene på Stortinget – pluss Konservativt – fra et kristent-konservativt ståsted. Det krever at vi skiller mellom politiske saker kristne kan være uenige om, og spørsmål som berører selve troens kjerne.

Et eksempel: Min podcastpartner Alf Kåre er en ihuga distriktsmann og kunne godt tenkt seg å stemme Senterpartiet. Men hvor sentralt er distriktspolitikk i evangeliet? Jesus vokste riktignok opp i usentrale Galilea og ble drept i storbyen Jerusalem – men det er neppe hovedpoenget i evangeliene.

Vi må rangere hva som er viktigst ut fra et kristent perspektiv. Her er noen hovedområder:

Miljø og klima
I skapelsesberetningen ser vi at Gud kaller det skapte godt. Når Gud skapte mennesket sier han at vi skal legge jorden under oss og råde over dyrene. Ut fra dette kan vi absolutt si at kristne har et forvaltningsansvar, men det sier ikke så mye om nøyaktig hva det betyr. Det gir oss et kall til å ta vare på skaperverket. Men Bibelen sier ingenting om CO₂, global oppvarming eller FNs klimamål. Det er ingen retningslinjer for klima og miljøpolitikk i det nye testamentet. Ansvar for skaperverket er viktig, men det er vanskelig å si at klima skal være et avgjørende partivalg for kristne.

Økonomi, skatt og velferd
Bibelen viser at Guds folk ofte var velstående: Abraham, Isak, Jakob – mange var rike og drev egen virksomhet. Vi er skapt i Guds bilde, og Gud er skapende. Det ligger en verdi i å skape og forvalte. Samtidig sier Moseloven mye om å beskytte de fattige. Jakobs brev advarer de rike. Jesus og Paulus lærer oss å betale skatt – og til og med toll. Romerne 13:6–7 sier det tydelig: «Gi alle det dere skylder dem: skatt til den som dere skylder skatt, toll til den som dere skylder toll.»

Dette gjør anarkisme og ekstrem liberalisme uforenlig med kristen tro. Samtidig er marxismen også problematisk, da den vil avskaffe privat eiendom og styrte staten. Så lenge man ikke vil avskaffe skatt, veldferdsstat eller det private næringslivet finnes det rom for kristne både på den moderate høyre- og venstresiden rent økonomisk.

Andre spørsmål
Det finnes også viktige temaer som globalisme vs. nasjonalisme, innvandring, bistand og utenrikspolitikk. Bibelen gir oss prinsipper, men ikke klare svar som peker mot ett bestemt parti. I tillegg har vi politiske saker som ikke nevnes i Bibelen: kommunesammenslåing, kollektivtrafikk, veiutbygging, bensinavgift og NRK-lisens. Disse kan vi gjerne ha meninger om, men de er ikke teologisk avgjørende.

Det sentrale: Familie, barn og seksualitet
Her blir Bibelen tydelig. Mer enn i noen andre politiske spørsmål.

  • Kjønn: 1. Mos 1:27 sier at Gud skapte mennesket som mann og kvinne. Ikke et spekter av kjønn eller en tredje kjønnskategori.

  • Barn: 1. Mos 1:28 Sier at de skulle være fruktbare og få mange barn - det vil si at sex skulle være mellom mann og kvinne og at man ikke skulle ta livet av barna i mors mage.

  • Samliv: 1. Mos 2:24 og Matt 19:4–6 viser at ekteskapet er mellom én mann og én kvinne. Ikke mellom to av samme kjønn eller flere personer.

  • Abort: Salme 139 sier at Gud kjenner oss og formet oss allerede i mors liv, mens jeg var et foster. Det bekrefter at det ufødte barn har ukrenkelig verdi og at abort er drap.

  • Seksualmoral: Det nye testamentet gir mange formaninger om seksuell renhet og Guds rammer. Gud har skapt sex til å bare være mellom én mann og én kvinne som har inngått ekteskap. (se f.eks. Rom 1:24–27, 1 Kor 6:9–10, Hebr 13:4, Judas 1:7).

Dette er ikke detaljer. Det er sentrale spørsmål om hva et menneske er, hva familie er, seksualmoral og hvem som har rett til liv. De fleste partier på Stortinget ønsker å utvide grensene for abort og endre tradisjonelle forståelser av kjønn og seksualitet. Dette er en linje som står i sterk kontrast til bibelsk tro.

Det er ikke likegyldig hvem vi stemmer på. Vi kan ikke la økonomi, klima eller velferd veie tyngre enn livsvern og Guds ordninger for kjønn og familie. Når politikken angriper det mest grunnleggende i menneskesynet, må vi sette ned foten.

I dag finnes det bare to partier i Norge som tar klart standpunkt for klassiske kristne verdier på dette området: KrF og Konservativt. Alle andre partier – inkludert Høyre og FrP – stemte nylig for å utvide grensen for selvbestemt abort til uke 18. KrF var alene om å stemme imot. Partiet Konservativt har konsekvent stått opp for livsvern, ekteskap mellom mann og kvinne, og biologisk forståelse av kjønn.

Hvis vi mener at dette er de meste sentrale kristne sakene utelukker det alle andre partier. Det gjør valget ganske enkelt.

Godt valg.